نخستین دانشجوی رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه فارغ‌التحصیل شد

یوسف عسکری به عنوان نخستین دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شهید چمران اهواز موفق شد از پایان‌نامه خود با نمره عالی دفاع کند.

 که ایشان پژوهشی با عنوان «بررسی کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی استان ایلام» را با راهنمایی دکتر علی بیرمی پور به اتمام رسانده است.

این پایان‌نامه از اولویت‌های پژوهشی سازمان آموزش‌وپرورش استان ایلام در سال ۱۳۹۷ بوده است.

برنامه‌ریزی درسی که امروزه در ایران با عنوان مطالعات برنامه درسی نیز از آن یاد می‌شود، یکی از گرایش‌های رشته علوم تربیتی است که از جمله  علوم مهم و کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت به شمار می‌رود. دانشجویان رشته برنامه‌ریزی درسی در خصوص مباحث مهم برنامه درسی ازجمله نیازسنجی آموزشی، اهداف آموزشی، انتخاب و سازمان‌دهی محتوای آموزشی، روش‌ها و فنون تدریس و الگوهای یاددهی یادگیری، اجرای برنامه درسی و ارزشیابی برنامه درسی، همچنین مبانی فلسفی، اجتماعی و روان‌شناختی برنامه درسی به مطالعه و پژوهش می‌پردازند.

هدف از دوره کارشناسی ارشد این رشته، به‌طور عام تربیت افراد متخصص در حوزه برنامه‌ریزی درسی و به‌طور خاص آشنایی دانشجویان با مبانی فلسفی، اجتماعی و روان‌شناختی برنامه درسی، کسب مهارت‌هایی از قبیل نیازسنجی، تولید و ارزشیابی برنامه‌های درسی، شناخت مشکلات و مسائل روز رشته مطالعات برنامه درسی در ایران و جهان و تقویت قدرت تجزیه‌وتحلیل برنامه‌های درسی است. دانشجویان می‌ توانند در مرحله پژوهش بر روی دوره تحصیلی خاصی ازجمله آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی، آموزش متوسطه یا آموزش عالی متمرکز شوند.

دکتر سید عباس رضوی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز دراین‌باره، اظهار داشت: در سال‌های اخیر دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در توسعه تحصیلات تکمیلی گام‌های خوبی را برداشته است به‌گونه‌ای که رشته‌هایی ازجمله علوم شناختی(مغز، ذهن، تربیت)، آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان، مشاوره با گرایش توان‌بخشی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی در مقطع دکتری به مجموعه رشته‌های تحصیلی این دانشکده اضافه‌شده است.

گفتنی است در چکیده پایان‌نامه این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز، آمده است:

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی کیفیت تدریس معلمان دوره­ ی ابتدایی استان ایلام طراحی و اجرا گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ اجرا، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مرد و زن دوره­ ی ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که از این تعداد ۶۲ معلم به روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای غیر نسبتی انتخاب شد.

همچنین دوپایه‌ ی سوم و ششم و دو کتاب ریاضی و فارسی جهت بررسی انتخاب گردید. داده­های موردنیاز از طریق فهرست واکاوی مشاهده تدریس معلم جمع ­آوری گردید. مشاهده ­گران به­ منظور استفاده از فهرست واکاوی آموزش دیدند و طی مشاهدات خود آن را مورد استفاده قرار دادند. فهرست واکاوی مشاهده توسط اساتید دانشگاهی ترجمه و روایی صوری با توجه به اتفاق‌نظر صاحب­نظران تعیین گردید. پایایی فهرست واکاوی مشاهده با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ­های پژوهش نشان داد معلمان پایه ­ی سوم و ششم دوره­ ی ابتدایی استان ایلام در تدریس دروس ریاضی و فارسی، مؤلفه­ های «جو یادگیری امن و برانگیزاننده» و «سازمان‌ دهی اثربخش» را در سطح «مطلوب» و «آموزش ­های ساختار یافته»، «روش­ های تدریس فعال»، «تطبیق تدریس با تفاوت­ های فردی یادگیرندگان» و «راهبردهای یاددهی-یادگیری» را در سطح «نسبتاً مطلوب» به اجرا گذاشته ­اند.

 بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه­ ی «جو یادگیری امن و برانگیزاننده» و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه ­ی «راهبردهای یاددهی-یادگیری» بود. همچنین در بررسی کیفیت تدریس معلمان برحسب عوامل جمعیت شناختی (جنسیت، پایه­ی تدریس، نوع درس، ناحیه، سابقه­ ی تدریس و مدرک تحصیلی) تفاوت معناداری مشاهده نگردید.