با همکاری قطب علمی آموزش مداوم برگزار شد: برگزاری نشست علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران

 

                                                                             

        سمینار و نشست علمی گروه علوم تربیتی با مسئولین آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز در راستای اهداف قطب علمی آموزش مداوم  در تاریخ  24/9/93 با حضور اساتید، دانشجویان و جمعی از مسئولین و پژوهشگران آموزش و پرورش در محل تالار دکتر پاک سرشت در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی تشکیل شد.

    در این جلسه ابتدا آقای دکتر بهنام، معاون پژوهشی ناحیه 4 آموزش و پرورش اهواز مقدمه ای در مورد نشست مشترک آموزش و پرورش با گروه علوم تربیتی و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بیان کردند. سپس آقای دکتر خمیسی، رئیس ناحیه 4 آموزش و پرورش اهواز به بیان موانع و مشکلات آموزش و پرورش به ویژه در اهواز از جمله: تغییر شکل تنبیهات از تنبیه بدنی به تنبیه روانی، پایین بودن کیفیت آموزش و اثر معنادار این عامل در اثربخشی مدارس به نسبت مسائل اقتصادی و مالی و ... پرداختند.  آقای دکتر ظریفی مدرس آموزش و پرورش و دانشگاه  به آموزش شهروندی و نقش آموزش و پرورش در این زمینه پرداخت. همچنین آقای زندی مدیر دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی پیرامون نهادینه کردن امور ارزشی و اخلاقی در آموزش و پرورش مطالبی ارائه نمودند. در نهایت آقای دکتر بهنام به جمع بندی مسائل مطرح شده پرداختند.

در بخش دوم، اعضای هیأت علمی گروه علوم تربیتی به ارائه سمینار خود پرداختند. آقای الهام پور، نتایج تحقیق خود در مورد نیازهای   آموزشی- مشاوره ای دانشجویان دانشگاه شهید چمران را ارائه نمود. در این تحقیق حوزه هایی که دانشجویان اظهار کرده بودند نیاز به مشاوره و یا گذراندن دوره های آموزشی دارند،  مشخص شده بود. بیشترین نیاز اعلام شده دانشجویان در حوزه مشاوره شغلی، نیازهای خانواده، آموزشی، عاطفی، مهارتهای ارتباطی و در آخر ازدواج بوده است.

    در ادامه، آقای دکتر بیرمی پور به بحث در مورد تفکر جانبی پرداختند و با ذکر مثالهایی، به تفاوت تفکر جانبی نسبت به تفکر عمودی و لزوم خلاقیت در تفکر اشاره کردند.

    آقای دکتر رضوی به تعریف واقعیت مجازی و مزایای آن در آموزش، اشاره نمود و به کاربردهای آن در زمینه های مختلف از جمله آموزش علوم، پزشکی، مهندسی و نظایر آن اشاره کرد.

    در پایان خانم عباسی، پژوهشگر آموزش و پرورش به توضیح روش اقدام پژوهی به عنوان یک روش بسیار مؤثر و کارآمد در حل مسائل آموزش و پرورش پرداختند.