متن سخنرانی آقای دکتر پاک سرشت در هفتمین همایش ارائه یافته های پژوهشی

در این همایش آقای دکتر پاک سرشت، عضو محترم قطب علمی آموزش مداوم به عنوان سخنران ویژه به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان در سخنرانی خود با عنوان " تعلیم و تربیت، مسائل و چالش های آن " یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش کشورمان را "صوری گرایی" دانستند.  به تعبیر ایشان صوری گرایی،  موجب توجه به حفظیات و در نتیجه کم عمق بودن مطالعه در دانش آموزان شده است. از دیگر پیامدهای صوری گرایی، مدرک گرایی است که به شدت در سطوح مختلف آموزش و پرورش رواج یافته است و علاوه بر ایجاد فشار به معلمان و مدرسان برای دادن نمره و اخذ مدرک، موجب رواج بازار مدرک سازی گردیده است، کم دانشی و مطالعه سطحی، و نیز عدم تفکر و اندیشه در محتوا از دیگر پیامدهای این امر می باشد. این رویکرد تا دانشگاه ادامه پیدا کرده و موجب مطالعات سطحی در دانشجویان تا بالاترین مقطع کم مایه شدن و حتی کپی برداری پایان نامه ها،  سرقت علمی، استفاده از روشهای پژوهش تکراری و عدم تلاش برای پیمودن راههای نو و روشهای نوین آموزش و پرورش گردیده است./

در ادامه سخنران از این که فعالیت های پژوهشی با شور و نشاط بیشتری آغاز شده ابراز خرسندی نمود. ایشان به فعالیت های پژوهشی در گذشته نه چندان دور  اشاره کرد که از حدود دو دهه پیش در اهواز براه افتاد بود و نتایج خوب و قابل قبولی هم به بار آورده بود و ابراز امیدواری کرد که تلاش جدید در راه اعتلاء پژوهش تداوم یابد. سخنران نکاتی رامتذکر گردید از جمله :

-         ضرورت تعیین اولویت های پژوهشی

-         در صورت امکان پژوهش جنبه موضوعی داشته باشد. مثل مشکلات و مسایل یادگیری، روش تدریس، افت تحصیلی، مسایل عاطفی و انگیزشی و ...  

-         پرهیز از پژوهش های تزئینی و کم جنبه

-         جهت دادن پژوهش ها در سمت و سوی یافتن راه حل مسائل تربیتی از جمله مسایل بومی

-         فعالیت در چهارچوب تئوری برای اعتبار بخشی به روش پژوهش و نیز انجام یافته ها

-         توجه به مسایل روز، پرهیز از کهنه پرستی نا موجه

-         ثبت و تدوین یافته های پژوهشی و چاپ و انتشار آنها

-         توجه لازم به پیشینه در طرح های پژوهشی

-         سیر ارتقایی پژوهش ها

-         و نقد سازنده
سخنران در پایان توفیق برگزار کنندگان همایش و پژوهندگان را از درگاه حضرت باری خواستار شدند./